24.08.2018
PhDr. Mgr. Ivan Langr

Pozor na šmejdí SMS zprávy!

Podvodné SMS zprávy z Polska lákají peníze od seniorů.

 

Šmejdi cílí na seniory. Stovkám lidí přišly klamavé zprávy vyzývající k platbě neobjednaného zboží.

Podvodníci se snaží pomocí klamavých SMS zpráv vylákat peníze od českých seniorů. Zřejmě stovky starších spotřebitelů dnes obdržely SMS zprávy ve kterých stojí, že jim během několika dnů bude doručeno zboží v hodnotě stovek až tisíců korun a vyzývají příjemce k platbě. Ti si přitom žádné zboží neobjednali. Evropské spotřebitelské centrum seniory varuje, aby neobjednané zboží nepřebírali a neplatili.

"V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1580 korun a podruhé třeba náplasti za 2500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ČOI).

Jen dnes dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než 30 spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat. Šablona textu je vždy podobná: "Vážený zákazníku, Vaše zásilka s (název zboží) byla odeslána a během několika dní bude doručena (název společnosti). Připravte si částku (výše částky) korun pro doručovatele. Hezký den!," uvedlo centrum.

Volající uvádějí, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. SMS zpráva není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele. "Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější - hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve," dodal Tichota.

Centrum eviduje i jiné stížnosti na tuto polskou společnost Reverse logistics, která od spotřebitelů nepřijímá odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrací jim peníze.

"Při mimosoudním řešení těchto sporů ale máme 100procentní úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám," dodal mluvčí.

Zdroj: Aktualne.cz (původní zpráva zde)

Datum vydání: 23. 8. 2018

Autor: ČTK

Nastavení cookies