16.03.2017

Další obří železobetonová budova?

Liberec bude mít zase další středoevropskou raritu. Na rozdíl od jiných měst, kde se vlaková a autobusová nádraží spojují do jednoho místa, se v Liberci jede postaru.

Vedení radnice hodlá v příštím roce napumpovat 150 miliónů korun do výstavby obří železobetonové budovy v těsném sousedství stávajícího autobusového nádraží. Nová budova by, podle zadání radnice, měla být čekárnou pro pasažéry linkových autobusů a také parkovištěm pro více než dvě stovky aut. Radní města Liberce na svém záměru trvají i bez ohledu na to, že autobusové nádraží je v soukromém vlastnictví a za každý vjezd či stání autobusu se musí soukromé firmě zaplatit nemalé peníze.

Přitom se městu nabízí jiné a pro cestující pravděpodobně i lepší řešení. Liberecký kraj totiž přišel už před půl rokem s návrhem přesunout autobusové nádraží k vlakovému. Stávající budova vlakového nádraží by tak mohla dostatečně posloužit jako společný terminál a odpadla by nutnost výstavby dalších budov. Návrh zcela odpovídá současným evropským trendům v oblasti udržitelné mobility, kdy je snaha propojovat veřejnou dopravu do efektivního a kapacitního dopravního uzlu. Jde o to umožnit cestujícím snadný, rychlý a komfortní přestup z vlaku do autobusu či tramvaje a naopak. Takto promyšleně vznikaly v minulosti například terminály evropských metropolí v Drážďanech, Mnichově, Wrocławi nebo Vídni.

Tuto logiku pochopila některá města v Libereckém kraji, a proto zde došlo postupně k propojování nebo k přemísťování autobusových nádraží směrem k vlakovým. Stalo se tak například v Semilech, Turnově, Hrádku nad Nisou či v Železném Brodě. V Liberci si však budeme muset zřejmě ještě chvíli na logické myšlení počkat.

Dříve než se radní města Liberec pustí do vypsání další zpochybňované architektonické soutěže na přestupní terminál, mohou se, bez ohledu na dobře míněné rady z Libereckého kraje, alespoň trochu inspirovat třeba německou Žitavou, kde mají vlakové a autobusové nádraží také pohromadě. 

 

Nastavení cookies