02.06.2015
Jan Král

Četníci dohlíželi na pořádek v Liberci i ze vzduchu. Letecká hlídka letos oslaví 80. výročí vzniku

V prvním díle seriálu o letecké a vojenské historii Liberce si připomeneme, že i v Liberci ve 30. letech působila Četnická letecká hlídka (ČLH).

Četnické letecké hlídky vznikaly na území Československa od července 1935. Jejich úkolem bylo zajistit bezpečnost státu. V tomtéž roce vznikla tato hlídka i na letišti v Liberci - Růžodole. Letos 1. července tak oslavíme 80. výročí vzniku Četnické letecké hlídky (ČLH) v Liberci.

Hlídka měla stanovené tehdejší četnické obvody činnosti, a to Teplice-Šanov, Česká Lípa a Liberec. Zpočátku byla liberecká hlídka vybavena dvěma pozorovacími letouny Aero AP-32 s odlišnou kamufláží od vojenských.

Personální obsazení liberecké ČLH bylo následující:
         pilot: por. let. Jaroslav Bílý,
         pozorovatel: por. let. Ladislav Čech,
         letecký mechanik: čet. dsl. František Novotný,
         tři vojáci pomocné roty pěšího pluku 44.

Letouny byly zapůjčeny Leteckým plukem 1. Pilot, pozorovatel a mechanik byli rovněž ze stavu pluku. ČLH v Liberci začala působit v pohraničí uprostřed nepřátelského prostředí. „Stanice byla postavena s ohledem na jedinou příhodnou komunikaci na jižní straně letiště. Byl to plátěný stan pro letouny a provizorní dřevěný přístřešek pro pohonné hmoty, vše postavené péčí Posádkového velitelství Liberec. Kancelář ČLH byla nedaleko v domě pana Jaroše v Růžodole I,“ připomněl Vladimír Novák, předseda liberecké odbočky Svazu letců ČR.

Když začátkem roku 1937 bylo jasné, že prostor budování pohraničního opevnění bude velice zajímat německé letectvo, byly do Liberce v červnu 1937 přiděleny dvě Avie B-534 a letoun Letov Š-328 vybavený fotokamerou. Pro ČLH byl postaven nový hangár s přístavkem pro personál a potřebný materiál, začal se budovat obytný dům a nová četnická stanice.

S příchodem nových letounů došlo u liberecké ČLH také ke změně personálního obsazení. Velitelem byl ustanoven, npor. let. Josef Jaške, druhým pilotem stržm. Bohumil Dostál, vrchním mechanikem stržm. František Novotný, mechaniky stržm. František Hnik a František Šikl, řidičem auta stržm. Bohuslav Šoltys, radiotelegrafisty stržm. Josef Řehoř, Bohumír Chlad a Jan Kaválek.

Po záboru pohraničí v roce 1938 byla liberecká hlídka přemístěna na letiště v Jičíně a byly ji stanoveny nové obvody činnosti. V roce 1939 po okupaci Československa německými vojsky byly všechny Četnické letecké hlídky zrušeny.

Seriál vzniká za podpory liberecké odbočky 3 plk. Františka Truhláře Svazu letců ČR.

 

Nastavení cookies