18.03.2014

Na libereckých linkách MHD se bude poprvé projíždět hybridní autobus Volvo 7700

Testování dvanáctimetrového diesel-elektrického hybridu v běžném provozu s cestujícími bude probíhat denně od 18. do 30. března 2014.

Pro ověřovací provoz vybral Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) linku č. 600, která reprezentuje všechny požadavky na testování - jízdu v kopcovitém terénu a hustém městském provozu s maximálním zatížením cestujícími. Součástí závěrečné hodnotící zprávy budou provozní údaje, zejména spotřeba paliva, technická spolehlivost a v neposlední řadě hodnocení jízdních vlastností od šesti proškolených řidičů, kteří se na zkušebním provozu autobusu Volvo 7700 budou podílet.

Tradiční severský výrobce, pověstný především svou kvalitou, vsadil v případě městských autobusů do budoucna právě na hybridní pohon. Zatímco další výrobci disponují většinou jen prototypy, diesel-elektrický paralelní hybrid Volvo je již v sériové výrobě. Prezentovaný typ hybridního autobusu, jehož velká přednost je v úspoře, jezdí nejvíce na linkách městské dopravy ve Velké Británii.

Vedení společnosti DPMLJ, a.s. se s vozidlem podrobně seznámilo v listopadu na veletrhu CZECHBUS 2013, přičemž další jednání byla jen otázkou načasování možné zápůjčky. „Jsme rádi, že můžeme našim cestujícím formou testování představovat nové technologie v oblasti autobusové dopravy. Tento hybridní autobus nebude v Liberci v letošním roce jediným testovaným vozidlem. V průběhu roku bude mít dopravní podnik zapůjčen také elektrobus," vysvětlil důvod testování a zápůjčky ředitel DPMLJ, a.s. Luboš Wejnar.

TECHNICKÝ POPIS HYBRODNÍHO VOZIDLA:

Zapůjčený vůz je klasický městský nízkopodlažní autobus o jmenovité délce 12 m a je poháněn revoluční hybridní technologií nesoucí označení Volvo I-SAM, která kombinuje vznětový motor a elektromotor. Spalovací motor má zdvihový objem 4,8 litru, disponuje výkonem 215 koní a jeho točivý moment je 800 Nm. Spolu s elektromotorem, jehož výkon je 160 koní a točivý monet rovněž 800 Nm pohání 12 ti stupňovou mechanickou převodovku Volvo I-Shift, která přenáší hnací moment na kola zadní nápravy. I přesto, že se jedná o mechanickou převodovku s klasickou suchou třecí spojkou, řazení převodových stupňů probíhá automaticky, bez zásahu řidiče. Elektromotor je poháněn energií, která je ukládána v akumulátorech. Tyto akumulátory jsou umístěny na střeše nad řidičem a jsou nabíjeny rekuperací při brždění vozidla. Řidič vidí stav nabití akumulátorů na displeji počítače, který je umístěn na přístrojové desce. Autobus se při odjezdu ze zastávky nebo křižovatky rozjíždí pouze na elektřinu a při překročení rychlosti 20 km/h se nastartuje dieselový motor a vůz je pak poháněn součinností obou pohonných jednotek. Tato hybridní technologie výrazně snižuje spotřebu paliva. V pravé boční části karoserie se nachází 3 dvoukřídlé dveře ovládané elektropneumaticky z místa řidiče. Celá podlaha prostoru pro cestující je bezbariérová, výška nástupní hrany je 27 cm. Autobus má kapacitu 29 míst k sezení a 58 míst k stání + místo pro invalidní vozík nebo dětský kočárek. Sedačky pro cestující jsou řešeny jako řešeny jako skořepinové s čalouněním. Vůz je vybaven klimatizací pro řidiče i cestující.


 

Nastavení cookies