08.09.2019

Parkování u ZOO je možné zařídit ke spokojenosti všech

Vedení města zahájilo proces, na jehož konci by měl být parkovací dům na místě dnešního lesoparku a dětského hřiště ve Fibichově ulici. Parkování pro návštěvníky ZOO je ale možné zajistit mnohem elegantněji.

Vedení zoo si stěžuje na problémy s parkováním návštěvníků. Řešením má být stavba parkovacího domu v lesoparku ve Fibichově ulici. Podle představ vedení města by parkovací dům měla postavit univerzita a zoo by ho využívalo.

Podle mých informací se univerzita jako výhradní investor do stavby parkovacího domu nehrne. Žádné rozhodnutí ale dosud nepadlo. 

Kvůli 60 dnům v roce nepotřebujeme parkovací dům
Zoo má ve správě 250 parkovacích míst ve Fibichově ulici, na točce tramvaje a v ulicích Riegrova a Alšova. Překvapivě nemá údaje o jejich využití. Ty je možné odhadnout z počtu návštěvníků zoo. Nad 2000 denních návštěvníků se dostane 60 dní v roce (z toho nad 2500 návštěvníků 30 dnů). Vyšší návštěvnost je soustředěná na letní prázdniny, svátky a přilehlé víkendy. Parkovací dům by měl nějaké využití nejvýše v těchto 30–60 dnech.

Naváděcí systém a dočasné parkování v blízkosti zoo
Velkou nepříjemností pro návštěvníky je, když jezdí po celé čtvrti a hledají místo. Nepohodlná je pro ně i větší vzdálenost mezi parkovištěm a vstupem do zoo. Motání aut a obsazení každého volného místa vadí i místním. Za předchozího vedení města proto vznikl projekt, v jehož rámci byla parkovací místa (nejen u zoo) osazena čidly. Celkem jich je po městě 1240 a poskytují v reálném čase informace o obsazenosti. Údaje mohou být vysílány na informačních tabulích a prostřednictvím mobilní aplikace. Řidiči tak budou mít naváděcí systém, který jim umožní v klidu zamířit tam, kde zaparkují. Aby byl systém plně funkční, bude ještě potřeba parkoviště na točce tramvaje vybavit závorou, což je investice v řádu statisíců korun. 
Naváděcí systém umožní co nejlépe využít existující kapacitu parkování v místě, a když  nebude stačit, nasměruje řidiče do parkovacích domů Plaza nebo Forum. Existuje ale i možnost zvýšení počtu parkovacích míst hned u zoo. Za předchozího vedení města vznikla studie na zřízení 78 parkovacích míst na obou stranách příjezdové cesty k Lesnímu amfiteátru. Tato cesta je dostatečně široká, městské lesy ji využívají ke skladování dřeva. Tato parkovací místa by byla dočasná, na léto, s jednoduchým perkovým povrchem. Investice minimální a po většinu roku mohou prostor dále využívat městské lesy.

Samé výhody pro Smart City Liberec
Dotáhnout naváděcí systém a vybudovat parkovací místa na příjezdové cestě do Lesního amfiteátru je řešení se samými výhodami. Je laciné, ve srovnání s parkovacím domem neporovnatelně. Je pohodlné pro návštěvníky, kteří nebudou kroužit kolem zoo a budou mít další parkovací kapacitu blízko vchodu. Je okamžité, stavební úpravy se dají stihnout do příští sezony a zoo nemusí čekat léta na změnu územního plánu v lesoparku Fibichova a na to, kde se vezmou peníze na parkovací dům.

Liberec je zadlužený a problémy má, kam se podívá. O to víc je nutné vymýšlet chytrá řešení a neupínat se na ta těžkotonážní, drahá a poškozující životní prostředí.

… ne hloupé rušení linek
Uvidíme, jak se s touto výzvou vedení města vyrovná. Bohužel dosavadní rozhodování Starostů, ANO a ODS jde přesně opačně. Příkladem jsou jízdní řády MHD, platné od 
1. září. Ve srovnání s loňským rokem došlo k podstatné redukci spojů, především na vytížené lince č. 12 (o 20 spojů méně ve všední dny, o 13 spojů méně o víkendech). Další desítky spojů byly škrtnuty např. na linkách 14, 21, 22, 25. Tedy na těch linkách, které obsluhují sídliště. V některých případech má být kompenzací zavedení kloubových autobusů, většinou bez náhrady. Vůbec to nedává smysl. Ušetří se něco málo na provozu a několik řidičů, ale zhoršení veřejné dopravy vede k nespokojenosti cestujících a k dalšímu zvýšení množství aut v ulicích, které už tak mají problémy s průjezdností. 

 

Nastavení cookies